Klasa 6 A

Temat: Przegląd i znaczenie ryb

W dniu dzisiejszym

KARTKÓWKA on-line 
Czas trwania  15.00- 15.30.
Proszę o gotowość w tym czasie.

O 14.00 otrzymacie na konto szkolne test w formularzu Google, 
który wypełniacie TYLKO RAZ 
bez konieczności drukowania  i do 15.30 odsyłacie.
                                  Pozdrawiam Was i życzę samych bardzo dobrych ocen.
Wyniki znacie od razu
O 11.45 zapraszam na meet wideokonferencję 
nazwa spotkania 6asp1
 



E- materiały w prezentacji 
https://docs.google.com/presentation/d/1KI5QmRiHZ3gRjbS_piAeGL58U50d1Eyiz7g7dZl6tro/edit?ts=5e98a6c1#slide=id.g73b87bdac8_0_35

https://epodreczniki.pl/a/ryby---zwierzeta-wodne/D4faPlcAr

 Notatka:
1. Ryby żyją w wodach słodkich i słonych całej kuli ziemskiej: rzekach, strumieniach, stawach, jeziorach, morzach i oceanach.

2. Są kręgowcami charakteryzującymi się zmiennocieplnością, co oznacza, że temperatura ich ciała zależy od temperatury otoczenia.
3. Ryby cechuje duża różnorodność. Spotykamy wśród nich:
➤ gatunki mięsożerne (szczupak, sum, rekin),
➤roślinożerne (amur, tołpyga)
➤wszystkożerne (płoć, karp). 

 4. W zależności od rodzaju pobieranego pokarmu mają zęby odpowiedniej długości i kształtu lub nie mają ich wcale (planktonożercy).

5. Kształt ciała ryby zależy od jej trybu życia:
- ryby szybko pływające (śledzie, tuńczyki i szczupaki) mają wrzecionowaty, opływowy kształt.
- gatunki żyjące wśród wodnych roślin lub skał, jak leszcz i karp, mają ciało spłaszczone bocznie, dzięki czemu łatwiej im pływać między przeszkodami.
- flądry przebywają przy dnie morskim i są spłaszczone grzbietobrzusznie. 
- ciało pławikoników może wykształcać specjalne wypustki, które maskują je wśród wodorostów
- najeżka ma łuski przekształcone w kolce, które chronią rybę przed atakami drapieżników.         Zagrożona, napełnia ciało wodą i przybiera wygląd kolczastej kuli.

Komentarze

Prześlij komentarz