Klasa 6 A



Zanim lekcja, jeszcze tylko ankieta- wypełnijcie
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSea6INIeNo-VNJjr42-tERyMBMd0RUu_l_eChdJKY6ADZOl1Q/viewform



  Temat: Płazy – kręgowce wodno-lądowe

       Nauczę się:  wskazywać i opisywać przystosowania płazów do życia na lądzie i w wodzie (na podstawie obserwacji); opisywać mechanizm oddychania u płazów; przedstawiać cykl rozwojowy żaby; rozpoznawać wybranych przedstawicieli płazów krajowych; oceniać znaczenie płazów.
Żródło:epodręczniki.pl

Notatka na niebiesko
Zapamiętaj!
1. Płazy to zwierzęta bardzo pożyteczne i większość z nich podlega ochronie.
2. Jako kręgowce zmiennocieplne są zależne od temperatury  otoczenia.
    Przed zimą zapadają w stan odrętwienia.

Otwórz podręcznik na str. 94  i przyjrzyj się zdjęciu żaby moczarowej - wskazano na nim, jak przystosowała się do życia wodno-lądowego.

3. Przystosowanie płazów do życia w wodzie:
- opływowy kształt ciała
- ciało pokryte śluzem, który zmniejsza tarcie.
- palce kończyn tylnych spięte błoną pławną
- silnie ukrwiona, wilgotna skóra i cienki naskórek
- zapłodnienie zewnętrzne jaj składanych w wodzie; jaja to skrzek
- rozwój złożony, larwa to kijanka ( oddycha skrzelami, ma ogon)
Przeobrażenie- rozwój złożony żaby

SKRZEK
Źródło National Geographic
 4. Przystosowanie płazów do życia na lądzie:

- palczaste kończyny
- płuca typu workowatego

- ciało pokryte śluzem, który na lądzie chroni przed wyschnięciem

- oczy z powiekami, które chronią przed wyschnięciem

E-materiały

oraz film


Komentarze

  1. Odpowiedzi
    1. Kochani, mam nadzieję, że widzicie korektę posta. Nie mogę mieć on-line lekcji, bo w tym czasie jest Rada Pedagogiczna. Pozdrawiam Was

      Usuń

Prześlij komentarz