Temat: Pasożytnictwo
Nauczę się: wyjaśniać, czym jest pasożytnictwo;
opisywać przystosowania organizmów do pasożytnictwa; wyjaśniać wpływ
pasożytnictwa na liczebność populacji żywicieli.Dzisiaj kontynuacja relacji antagonistycznych, czyli niekorzystnych dla obu populacji lub jednej z nich.
Do zeszytu:
1. Pasożytnictwo należy antagonistycznych stosunków pomiędzy gatunkami
2. Pasożyt stale lub czasowo żyje kosztem swojej ofiary, zwanej żywicielem
lub gospodarzem.
Ofiara pasożyta jest jego miejscem życia i źródłem
pokarmu
3. Ze
względu na miejsce występowania pasożyty dzielimy na:
a) pasożyty wewnętrzne- czyli
takie, które żyją wewnątrz organizmu żywiciela,
b) pasożyty zewnętrzne-
występujące na powierzchni organizmu gospodarza.
4. Przystosowania do pasożytnictwa:
a) narządy czepne umożliwiające przymocowanie
pasożyta do ciała żywiciela,np. u tasiemca przyssawki i haczyki.
b) odpowiedni kształt ciała pozwalający na łatwiejsze usadowienie się w organizmie żywiciela, np. spłaszczone grzbietobrzusznie ciało płazińców (tasiemca, motylicy wątrobowej).
c) pokrycie ciała pasożytów wewnętrznych specjalnym oskórkiem chroniącym ciało pasożytów przed strawieniem przez enzymy żywiciela.
d) wykształcenie specjalnych aparatów gębowych u pasożytów zewnętrznych pozwalające im przekłuć się przez skórę żywiciela, np. aparat gębowy kłujący u samicy komara.
e) uwstecznienie budowy lub całkowity brak układów: pokarmowego, krwionośnego, oddechowego, nerwowego.
f) słaby rozwój lub brak narządów zmysłu.
g) brak narządów lokomocji (brak odnóży) u pasożytów wewnętrznych.
b) odpowiedni kształt ciała pozwalający na łatwiejsze usadowienie się w organizmie żywiciela, np. spłaszczone grzbietobrzusznie ciało płazińców (tasiemca, motylicy wątrobowej).
c) pokrycie ciała pasożytów wewnętrznych specjalnym oskórkiem chroniącym ciało pasożytów przed strawieniem przez enzymy żywiciela.
d) wykształcenie specjalnych aparatów gębowych u pasożytów zewnętrznych pozwalające im przekłuć się przez skórę żywiciela, np. aparat gębowy kłujący u samicy komara.
e) uwstecznienie budowy lub całkowity brak układów: pokarmowego, krwionośnego, oddechowego, nerwowego.
f) słaby rozwój lub brak narządów zmysłu.
g) brak narządów lokomocji (brak odnóży) u pasożytów wewnętrznych.
4. Półpasożyty organizmy roślinne, które wytwarzają w procesie fotosyntezy
substancje odżywcze, a od żywiciela pobierają wodę i sole
mineralne, np. jemioła- korzenie ssawki, tzw. haustoria służą do pobierania wody
Czytaj więcej:
Wchodząc w link poniżej, możesz sprawdzić się. Będą pojawiać się pytania. Odpowiedz. Sprawdź,
czy podałeś/łaś poprawną odpowiedź i kliknij - odwróć, a jeśli po
odwróceniu okażę się, że popełniłeś/łaś błąd, klikaj - jeszcze nie umiem. Każdy, kto udzieli poprawnej odpowiedzi- klika- już to umiem i przechodzi do kolejnego pytania.
Prawda, że ciekawy sposób sprawdzenia się !
Prawda, że ciekawy sposób sprawdzenia się !

Maciej Jena 8b obecny
OdpowiedzUsuńBruno Derecki 8b obecny
OdpowiedzUsuńAnita M 8b obecna
OdpowiedzUsuńAntoni S 8B obecny
OdpowiedzUsuńOskar Więckowski 8b obecny
OdpowiedzUsuńHanna W 8b obecna
OdpowiedzUsuńBartek H obecny
OdpowiedzUsuńAntoni R obecny
OdpowiedzUsuńAdrian Ziemliński Obecny
OdpowiedzUsuńMonika B 8B obecna
OdpowiedzUsuńOliwia G 8b obecna
OdpowiedzUsuńMartyna B obecna
OdpowiedzUsuńKacper zurawek 8b obecny
OdpowiedzUsuńKonrad Dębicki 8B
OdpowiedzUsuńAmelia K 8b obecna
OdpowiedzUsuń