Zapraszam na on- line lekcję o godz. 10.15
nazwa spotkania 6fsp1
Zanim lekcja, jeszcze tylko ankieta- wypełnijcie
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSea6INIeNo-VNJjr42-tERyMBMd0RUu_l_eChdJKY6ADZOl1Q/viewform
Temat: Płazy – kręgowce wodno-lądowe
Nauczę się: wskazywać i opisywać przystosowania płazów do życia na lądzie i w wodzie (na podstawie obserwacji); opisywać mechanizm oddychania u płazów; przedstawiać cykl rozwojowy żaby; rozpoznawać wybranych przedstawicieli płazów krajowych; oceniać znaczenie płazów.
Żródło:epodręczniki.pl
Notatka na niebiesko
Zapamiętaj!
1. Płazy to zwierzęta bardzo pożyteczne i większość z nich podlega ochronie.
2. Jako kręgowce zmiennocieplne są zależne od temperatury otoczenia.
Przed zimą zapadają w stan odrętwienia.
Przed zimą zapadają w stan odrętwienia.
Otwórz podręcznik na str. 94 i przyjrzyj się zdjęciu żaby moczarowej - wskazano na nim, jak przystosowała się do życia wodno-lądowego.
3. Przystosowanie płazów do życia w wodzie:
- opływowy kształt ciała- ciało pokryte śluzem, który zmniejsza tarcie.
- palce kończyn tylnych spięte błoną pławną
- silnie ukrwiona, wilgotna skóra i cienki naskórek
- zapłodnienie zewnętrzne jaj składanych w wodzie; jaja to skrzek
- rozwój złożony, larwa to kijanka ( oddycha skrzelami, ma ogon)
| Przeobrażenie- rozwój złożony żaby |
![]() |
| SKRZEK Źródło National Geographic |
4. Przystosowanie płazów do życia na lądzie:
- palczaste kończyny
- płuca typu workowatego
- ciało pokryte śluzem, który na lądzie chroni przed wyschnięciem
- oczy z powiekami, które chronią przed wyschnięciem
E-materiały
oraz film


Wiktoria H
OdpowiedzUsuńWiktoria W
OdpowiedzUsuńAmelia S
OdpowiedzUsuńKuba S
OdpowiedzUsuńOliwia H
OdpowiedzUsuńLila T
OdpowiedzUsuńJulia H
OdpowiedzUsuńRemigiusz S.
OdpowiedzUsuńMartyna D
OdpowiedzUsuńPiotr Z
OdpowiedzUsuńAmelia O
OdpowiedzUsuńZuzanna O
OdpowiedzUsuńMichał B
OdpowiedzUsuńAntoni J. 6f
OdpowiedzUsuńBorys K
OdpowiedzUsuńMaja K
OdpowiedzUsuńAmelia P
OdpowiedzUsuń